iBienvenidos de Los Llanos!

Torsdag 25/1-07:

God morgon!
Vi vaknade vid 7:15 tiden...Jeepen skulle ge sig av vid 8:30...
packat och sånt gjorde vi igår... Så det var bara att käka frukost och ge sig av...

Vi hade kört en bra bit, när Harold sedan kom på att han hade glömt något...vad fick vi inte veta :P~
Men men...
Det tog oss nästan 11 timmar att köra dit...delvis på grund av lite felkörningar av Harold.. Så kan det gå :P
Vi hade kul under tiden dock... vi gjorde nog alla möjliga billekar.. ''I spy...'', 20 questions, ''namn på... kända...'', spelade neger och president osv... :)

Vi körde genom 3 stater i venezuela; Mérida (så klart) vars landskap var 'baramo', Andernas högland, djungel/regnskog och typ kalfjäll... Sen genom Barinas, vars landskap var 'llanos' - lågland...
Och sedan genom Apure, som också är 'llanos'...

Vi stannade för lunch uppe i bergen vid ett vattenfall, väldigt fint :) 
Vi stannade också vid en kyrka som är uppbyggd av stenar av ett gammalt par... en väldigt fin kyrka!
Det blev även ett stopp vid en sjö.... Där var väldigt fint... landkapet är otroligt! Man såg hur molnen låg lågt och bergstoppar som stack upp... Otroligt vackert!

Jag åg fartgränserna på vägarna som låg på 35,40 och 60 km/h.... Men vi höll iprincip 130 hela vägen... precis som alla andra.... Harold sa det att ingen bryr sig...
I kurvorna på bergen fick vi klart köra mer försiktigt.. men det gick fort ändå!

Ett ställe vi kom fram till var det en trafikolycka... det var en lastbil som hade vält över vägen... krockat någonstans... Det såg läskigt ut, men vi kom fort förbi...
Det var ca 30-35 grader ute så att sitta i en Jeep hela dagen det var ju... ja.. svettigt :P

Vi kom fram ca 19:30 på kvällen... trötta och hungriga!
Det var en väldigt fin gård... Den är ca 1 ½ timme från närmaste stad... grannarna låg runt 5 km bort...
Det var så otroligt öde... men jättemysigt.

Harold berättade att en gammal man hade ägt all den landmassan och innan han dog så delade han den mellan sina fem söner som alla byggde farmer...och det är de farmerna som finns där idag...
Där var en massa mysiga hundar, barn i 12 års åldern och ett antal vuxna...

Där var även en annan grupp svenskar, varav två av dem var fråm Helsingborg! :P~

Vi blev visade till vårt rum, med massa hammockar... ÅH! så skönt det var!
Till mat fick vi ris och kyckling...det smakade mycket bra :)

På kvällen innan jag skulle lägga mig, så gick jag in på en av toaletterna...som var väldigt fräscha, förvånansvärt nog!
....Men där satt också en groda på väggen.... den var lite och söt.. visst... men vill inte ha sån på dasset liksom! :/

Där var fullt av fladdermöss på gården! USCH! Det var mindre trevligt!
Tydligen så var där en fladdermus i vårt rum inatt... Jag märkte inget, men tydligen så hade den varit på Saffron några gånger :P


I jeepen på väg till Los Llanos :)
...I jeepen pa vag till Los Llanos...


...grodan...
...grodan...helt enkelt...


Vattenfallet vid vår lunchpaus uppe i bergen
...vattefallet  uppe i Anderna... under lunch pausen...


Jag vid sjön :)
...Jag vid sjön...


Stenkyrkan
...stenkyrkan...



Fredag 26/1-07:

Ja, det var ju en trevlig överraskning i toaletten i morse...not!
Helt vanligt toa-besök....tills det att jag spolade, då visade det sig att grodan var i toaletten... hade suttit under toalettkanten... fy fan vad... BAH!!

Sedan hoppade den ut såklart, när jag skulle duscha... rätt upp i mina kläder... mindre trevligt...
Varför jag inte tog de andra toaletterna? Den ena innehöll 3 grodor och den andra en groda och en spindel... you do the math ;P

Den var kvar även senare under dagen, men då spolade jag innan jag satte mig... och då kom den fram igen... så jag skulle försöka få ut den med en pinne... men istället simmade idioten in i hålet... och försvann...

7:30 tiden vaknade vi iallafall... och det var efter allt grodande dags för frukost...!
Jag sov bara i hammocken halva natten, för jag var så förkyld och ville ligga mer bekvämt  på mage.. så jag la mig i sängen... som för övrigt var stenhård...!
Till frukost fick vi bl.a. ett runt, fettigt majsbröd... som väl smakade ok. Det var mat liksom...!

Nu på förmiddagen var det dags för anakonda jakt!
Jag frågde Harold vad vi skulle ha för skor, om jag behövde mina vandrings kängor eller om det räckte med mina converse...
Han sa att Converse räcker, för vi ska inte gå långt.... okeej... :P

Sedan gav vi oss av... Saffron, jag och Regina satt på taket av Jeepen, skumpigt som fan, men kul! :D
Den andra gruppen med svenskar var också med.... Även två killar från Chile som skulle göra ett film projekt för en chiliensk TV kanal... Det är typ som en latin amerikansk Steve Irwin :P

Vi kom fram till värsta bushen! Vi skulle in och vandra i en djungel en bra bit, och jäkligt... okomfortabel dessutom...!
Killarna var tvungna att använda sina maschetas för att komma fram...!
Mina Converse var helt klart ett fel val... så nästa gång så tar jag mina kängor vad Harold än säger ;)

Där fanns stora sniglar (med skal) ungefär lika stora som en knuten hand... vi såg även en död krokodil, som luktade för jävligt...! Dessutom ett skölpadds skal....

Vi hitta ingen orm på detta stället, så vi vände tillbaka till bilen och körde till ett annat ställe.... Så klart så drog Harold på som fan så min bandana flög av  :P

Vi stannade på ett annat ställe som låg en bit från huset... Det var ett litet träsk... De letade nog i 2 timmar, men hittade ingen då heller.. :/
Jag gick runt och tittade till en annan ''pöl''... och där låg det massa krokodiler i vattnet....

På vägen till dettaa träsket såg vi fler krokodiler i olika pölar och även sköldpaddor... Där var också en massa örnar överallt!
Vi hittade dock en liten orm... kommer inte ihåg vad de kallade den... men den ålade inte fram direkt, utan den hoppade, det var lite häftigt! :P
Chilenarna tog med sig den för att filma och improvisera med den (jag fick se lite av det dem hade filmat... häftigt :P   )
Chilenarna hittade också en liten baby krokodil som vi fick  se på.... Så sa de ena killen, ''var försiktig'', den bits!  Och så blir han själv biten.. krokodilen slet upp skinnet rejält på honom  :/
Men han verkade bara stolt över det... Senare på kvällen visade han stolt upp ett annat sår och sa att det var från en Anakonda :P

När vi kom tillbaka till vårt camp så var alla mega trötta, och alla tog en siesta på 30 minuter innan lunch... sen yttligare 2 timmar efter lunch. SKÖNT ;)

Sedan, var det Ä N T L I G E N dags att ge oss ut och rida! Åh som jag sett fram emot detta!!
Vi red ut tillsammans...alla grupper... Det var jätte härligt...
Regina, Saffron, jag och Inja galopperade massa... även den ena svenska killen, Andreas... och så klart Harold och guiden... Det var så otroligt härligt att vara på hästryggen igen...
Även om hästarna här inte alls blir lika väl omhändertagna som i andra länder.... :/
Min häst var lite tråkig just för att han ville inte göra något själv....en riktig grupp individ...
Jag kunde inte ge mig iväg och galoppera själv... någon annan var tvungen att ge sig av först :/
Men det var kul ändå!

En av hundarna följde med oss hela vägen....han var helt slut när vi kom tillbaka :P
Vi tog en liten paus vid en liten sjö... på andra sidan sjön, på strandkanten så låg en STOR krokodil....!
Långt borta...tack och lov :P
Harold berättade om en skol klass som hade varit på ett liknande ställe... och en pojke hade stått vid vattnet för att tvätta huvudet, medan de andra var ca 10 m bort... sedan hörde de ett stort plask... och såg inte den killen mer... han blev bara 17 år...

Sen var det dags att rida hem... :(
Jag, Saffron och Regina, och guiden red för att hämta min bandana, och den låg kvar på samma ställe som den flugit av... Sedan galopperade vi hem :)

Var så otroligt trött och törstig när jag kom tillbaka.. och en kall dusch var helt underbar!
Inte för att jag kunde välja varmt vatten ändå... :P
Och strålen var som i en vask... men inte speciellt stark.. :P   Tillräcklig iallafall...

Sedan vilade vi lite innan kvällsmat.... idag blev det Pasta bolognese... så otroligt gott det var!! :D
Något som är mindre trevligt med gården ja, är ju alla fladdermöss... de hade jag kunnat klara mig utan... :P

Nighty night!


På anakonda jakt :)
...Pa anakonda jakt...


På anakondajakt!
...Pa anakonda jakt...


Hela gruppen :)
...Hela ganget under rid turen...
Annika, Inja, Saffron, Regina
Harold, Frida, JAG



Jag på min lilla häst :)
...Jag under häst turen...





Lördag 28/1-07:

Oh fy fan vilken träningsvärk!!! :D
Jag hade ju korta byxor (capri) på mig igår under ridningen, så jag har fått väldigt fina skavsår på smalbenen... Och lite blåmärken här och var... svanskotan är rejält blå och svullen...
Men idag var det dags för en ridtur till nu på morgonen! :) För min del iallafall!

De andra i gruppen skulle ut i en båt och fiska pirayor och sånt, men det var inte lika intressant för mig som att få rida ut igen.
Den svenska killen Andreas delade samma häst intresse, så han var också med... Det var varmt satan, men helt underbart... galopperade massa igen... Det som gjort ont i kroppen nu på morgonen var borta efter en stund... bedövad typ... ;)

Det var en liknande tur som den vi hade igår, men vi red även till en granngård... det var en trevlig tur...!
Vi var nog ute i 2 timmar... lite mer kanske....

Planen var att jag och Anderas och guiden skulle ut på eftermiddagen också efter en siesta....
Men jag gav upp den idén när jag steg av hästen... och likaså gjorde Anderas... Fy fan vad öm jag var i kroppen... Benen, låren, magen, ryggen, armarna... det är rejäl träning för hela kroppen det där :)

Sedan satt jag och väntade på att de andra skulle komma tillbaka... så hade vi en liten siesta innan lunch...
Efter lunchen var det ut på en ny anakonda jakt...!
Vi åkte till samma ställe som igår... De letade riktigt länge...!
När de var på väg att ge upp så hittade de en, men den var för stor för dem att fånga... 
Men så kom chilienarna och hjälpte till... det var ju filmstuff till dem liksom... Så till slut så fick de upp den!
Den var 6,20 meter lång... väldigt tjock... vi kunde inte lyfta den för den hade nyligen ätit... och baserat på dess kroppsform så misstänker vi en krokodil :P
Chilenarna filmade ju en massa, så klart... .och anakondan lyckades bita tag i kameran och höll ett jävla hårt grepp om den en bra stund innan de fick loss den....
Jag tyckte att det var lite hårdhänta mot den... den började blöda i munnen... :/

Sedan... för att det ska se bra ut på TV såklart, så var den ena killen på en cykel medan den andra filmade... och så hoppade han av och skrek anakonda! It was sooo cheesy! :P
Men kul att se på....

Sen var det dags att köra tillbaka.... med tanke på at vägarna är långt ifrån asfalterade, så var det inte den mest mjuka turen tillbaka... My ass...:(

Sen satt vi bara runder och väntade på maten iprincip...
Det kom också ett nytt gäng, men folk från England och Holland...

Maten serverades vid 20:20 tiden... Det var pasta med tonfiskssås och stekt piraya...! Piraya smakar faktiskt väldigt gott... Men såg för jävligt ut! :P

Sen var det in och sova... Jag var så trött och härligt öm i hela kroppen... Och jag sov hela natten i hammocken... så otroligt skönt...! :)



Här drar de fram anakondan!
...Här drar de ut anakondan fran träsket...


6,2 meter!!
...Anakondan, in all it's glory... 6,20 meter!...



Söndag 28/1-07:


Idag gick vi upp vid 7:30 tiden för att käka frukost... sen var det bara att packa ihop sakerna och packa in i Jeepen...
Jag fick ju sagt hejdå till min lilla favorit hund på gården... lite vit sak som var så söt :)

Vi åkte därifrån ca 9:00... och var framme i Mérida vid 17:30 tiden...
Vi stannade för lunch i Barinas (stad i staten Barinas)... Vi fick varma mackor med skinka och ost... gooooott! :)
Sedan toppade jag och de andra av det med en glass... :)  Massa gott :)
Vägen hem kändes inte lika lång som resan dit... men det var ingen höjdare att ha en svullen och öm svanskota och sitta i en bil hela dagen... Nuh uh! No fun! :P

När vi kom hem så var det en marknad utanför Jakera posada... så vi packade upp och lite sånt...
Jag och Frida hade ju också fått våra mobiler! :D
Jag har ingen aning om vad mitt nummer är just nu, men det kommer ;)

Sedan gick vi ut och kollade runder... jag köpte några armband.. :)
Sedan gick jag in och laddade upp alla bilder från Los Llanos resan på min laptop...
Efter det var det dags för mat... Och ikväll blev det Pasta bolognese... så otroligt gott :)
Jag var massa hungrig :)

Nu tar jag det bara lugnt... För imorgon är det dags för mer spanska... ska även börja med mitt volontärarbete på Don Bosco (barnhemmet)...
Får se hur mitt dags schema ser ut från imorgon... Vi hörs iallafall ;)

iHasta Luego!

Jag och min lilla vovve :)
...Jag och min lilla vovve... Den blev av nagon anledning kallad ''FooFoo''...


Kommentarer
Postat av: Elin Hulth

Jag vill ha en anakonda...

...lite.
Men de är så fina! och intressanta som attan, och...

2007-01-31 @ 16:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback