Don Bosco

¡Hola! ¡Buenas días!
¿Qué pasa?

Blogg.se var allmant jatte slott igar...jag var pa tva olika cafeér.... vantade 15 minuter pa varje men kom inte in... sa darfor har jag inte uppdaterat!


Men i forgar var vi pa Don Bosco pa morgonen... Jag, Frida, Inja och Regina. Harold korde oss dit...
Nar vi skulle satta oss i bilen kom en urgullig hundvalp fram till oss... Den ar vit med uppstaende oron... och runt det ena ogat ar det svart pals... Den kan inte vara aldre an 5 manader.... Sa sot... Stackarn... vill ha med den hem :P~

Val pa Don Bosco sa snackade Harold med damen som ar lite 'chef' over stallet...
Barnen har tydligen aktiviteter och scheman for hela dagarna... men pa morgon, eftermiddag och kvall kan vi vara dar... och pa helger.
Barnhemmet var mycket, mycket rikare an vad jag trodde (lika sa tyckte de andra tjejerna...) Barnen och ungdomarna gick runt med puma, nike, billabong klader... Massa smycket}n, mobil telefoner och sant....
Jag blev val mest forvanad...
Vi fick inte direkt traffat barnen, Harold bara pratade med damen....
Nagot som kande....taskigt var att hon sa i princip ''kan ni inte spanska sa borde ni inte komma hit''.... jag forstar ju inneborden av det... men sattet att saga det pa var inte direkt uppmuntrande.
Sen akte vi tillbaka....

Nar vi kom tillbaka sa var hunden kvar... sa jag hamtade lite skinka... och den skuttade glatt fram till mig och borjade mumsa i sig...

Sedan hade jag och Inja spanska vid 11:30 till 15... phew! Det ar jattesvart med alla regelbunda, oregelbunda, valdigt oregelbunda verb...
Ser fram emot den dagen jag kan snacka spanska och forsta bra...!

Efter spanskan stack jag, Frida och Regina till Garzón.Vi kopte mjolk, brod, mork choklad (utan socker och aspartam) :P~  frukost flingor, palagg med mera...
Pa vagen letade jag ocksa upp en Mercantíl bankomat... det ar tydligen den enda bankomaten som vill ta mitt kort...
Vi har en Mercantíl bankomat precis jamte Jakera vid Teleférico... men de oppnar inte forran onsdagar... Irriterande nog. Mandag och tisdag ar stangt.

Japp, det var nog det som hande i forrgar....


Igar da?
Jo, jag pratade med Harold i forrgar om att aka till Don Bosco nar de har engelska och hjalpa till... Han tyckte det var bra, sa det gjorde jag... Jag ville dit idag for att veta hur avancerade de ar sa jag kan planera en lektion efter det.

Min lilla vovve var utanfor Jakera igar morse ocksa och da hade jag med mig korv... och sa glad han blev... skuttade upp pa mig och ville kela... Sa sot!!

Sen gav jag mig ivag till Don Bosco vid 7:45 tiden... Det var relativt latt att ta sig dit... Bara ga till busshallplatsen pa Calle 25, Avenida 2 och fraga om bussen gar till Panamericana :P

Nar jag kom dit sa fragade jag efter engelsk lararen (¿Dónde está la profésora de inglés?...typ). 
Sen fick jag traffa henne, Kenia. Valdigt trevlig dam.... Hon sa att hon skulle ha en engelska lektion dagen efter (idag) som jag kunde vara med pa... Och de kan typ ingen engelska alls... sa det var helt fran borjan...
De har tydligen bara engelska en gang i veckan ocksa.... :-/

Efter en stund kom Kenia tillbaka till mig med en engelska bok och sa att jag kunde ha en lektion nu!
¿AHORA?.... yupp... Jag skulle ha en klass med 4 killar, for deras engelska larare inte var dar....

Jag gjorde nagra mega misstag...som jag inte tanker namna har, for det ar for pinsamt... Men det var kul, och det gick val relativt bra... med tanke pa att jag var helt oforberedd!
De sa att det gick bra ocksa... jag vet inte om de bara ville vara trevliga eller om det var sanning :P

Jag stack tillbaka till Jakera vid 10 tiden...For jag hade lite laxor kvar att gora...
Pa bussen traffade jag en tjej som jag borjade snacka med... Hon bor har i Mérida men har halvt fran Equador ocksa... Hon pluggar sprak har i Mérida sa hennes engelska var mycket bra. Jatte trevlig, och erbjod att jag kan fa hjalp med min spanska nar jag vill :)

Sedan var det spanska fran 11:30 - 15:00... gaaaasp, efter det....
Jag och Regina stack till Mercado Princípal efter det... Jag spenderade ca 350 000 bólivares igar...totalt...
Det ar runt 1000 NOK... Sa det var inte sa farligt med tanke pa allt jag kopte :D
Den morka chokladen har i Venezuela ar helt underbar! :D

Nar vi kom hem sa spenderade jag massa tid pa att planera nasta engelska lektion och, FAKTISKT skriva vykort! :D  Imponerande eller vad?!
Folk laser ju min blogg har, sa bli inte besvikna om det ar brist pa fantasi pa ditt vykort! :P


Japp, idag da?

Jo, jag kom inte ihag vilken tid Kenia sa att jag skulle vara pa Don Bosco, sa jag akte harifra vid 7:45 tiden idag med...
Men innan det, sa klart, sa var min vovve utanfor, sa jag gick ut och gav honom korvar och myste... Han hoppade upp i mitt kna och la sig.... Hur ska jag kunna lamna denna hunden har????

Det ar sa roligt med bussarna har... Jag fragade typ 4 olika bussar ''¿Van a Panamericana?... och alla skickade mig till olika bussar och ingen stamde...sa jag bara stallde mig och vantade pa nasta inkommande buss... och pa den stod det till och med Panamericana...
Det tar ca 10-15 miuter med buss till Don Bosco, by the way :)

Nar jag kom dit sa blev det mest en massa vantan, for lektionen var inte forran kl 10.
Det verkar inte vara mycket struktur over lektionerna dar for ungdomarna sprang runt och verkade inte gora nagot vettigt.... Det ar lite synd....!
Men nar det val var dags sa sa Kenia att jag skulle fa ha hela lektionen...!
Sa jag hade planerat att ga igenom verben SER och ESTAR som ar ''to be'' pa engelska... Sen att skriva tal med bokstaver... och nagra ovningar till det... Sedan gick jag igenom nagra djur som de sedan skulle dela in i vilda djur, husdjur och bondgards djur.
Det var svart, men skoj... Och Kenia var bra pa att oversatta for mig :P
Jag gick aven igenom massa fordelar med varfor det ar bra med engelska....
De i klassen var 8 st mellan 16 och 21.... och de kunde verkligen ingenting...! Det var tydligen deras forsta engelska klass... det var jag INTE forberedd pa... sa jag kunde nog gjort det battre...
Eftersom de bara har engelska en gang i veckan sa erbjod jag privat lektioner till de som vill... och i slutet av lektionen kom det fram en tjej som ville det, sa imorgon ska jag ha en lektion pa morgonen med en annan klass...och med denna tjejen pa eftermiddan!
Jag onskar bara att jag var battre pa...larandet :P~

Sedan stack jag darifran vid 11:20 tiden... och kom till Teleférico ca 11:50...for att ta ut lite mer pengar...
Sen var det dags for spanska vid 12:00 - 15:00....
Och nu sitter jag har.
Spanskan idag var valdigt svar... Sa nu ska jag snart traffa tjejen som jag traffade pa busse igar (Doris heter hon by the way)....och vi ska dra till Mercado Princípal med Frida, Inja och hennes pojkvan... !
Efter det ska jag planera engelska lektionerna till imorgon och plugga spanska... och kanske skriva klart vykort :P

Forst nu ska jag posta bilder om det gar....Det ar fortfarande segt!
Men ha det bra sa lange iallafall :)
¡Chao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback